De onrust in Noord-Afrika en het Midden-Oosten leidde de laatste weken tot een sterk oplopende olieprijs. Nu blijkt net als in 1979 het nadeel van olie uit instabiele landen in het Midden-Oosten. Daarom wordt in de politiek wederom onze afhankelijkheid van aardolie uit deze regio aan de orde gesteld.
Om de afhankelijkheid van olie te verkleinen zet Verhagen in op de ontwikkeling van meerdere vormen van energie, zoals kernenergie en windenergie. Pardon? Stroom gebruik ik ’s morgens om me te scheren en ’s avonds om de woonkamer te verlichten. Maar wanneer ik mijn ouders bezoek, die tweehonderd kilometer verderop wonen, dan gebruik ik mijn auto. En die rijdt op benzine. Wat heb ik aan de opwekking van nog meer elektrische stroom, wanneer de huidige centrales niet met olie, maar met gas, steenkolen of kernenergie stroom opwekken? Bovendien dreigt er al een overschot aan opwekking van elektrische stroom.
Met meer elektrische stroom doorbreek je onze afhankelijkheid van olie vooralsnog niet. Tweederde van de aardolie die wij importeren gaat naar de transportsector. Dat wil zeggen naar de scheepvaart, de luchtvaart en het wegverkeer. En aangezien er nog geen schepen, vliegtuigen of vrachtwagens bestaan die aangewezen zijn op elektrische stroom, blijft alleen de elektrische auto als stroomgebruiker over. Maar op bijna 8 miljoen personenauto’s, rijden er in ons land nog geen 500 elektrische auto’s. En hoewel al in de jaren tachtig en negentig meerdere Europese fabrieken elektrisch aangedreven auto’s ontwikkelden, is de concurrentieverhouding amper veranderd. Een elektrische auto is tot nu toe drie- tot viermaal duurder in aanschaf dan een in formaat vergelijkbare gezinsauto op benzine, diesel of gas.
Vrachtwagens, schepen en vliegtuigen zijn afhankelijk van olie. Om dat te doorbreken moet werk worden gemaakt van de ontwikkeling en toepassing van alternatieve brandstoffen (waterstof), alternatieve aandrijfvormen (elektrisch) en alternatieve transportsystemen (fietsen). Ook brandstofbesparing en verbetering en uitbreiding van het openbaar vervoer kan een oplossing bieden. Maar zolang de alternatieven niet of in onvoldoende mate aanwezig zijn, blijven deze vervoermiddelen afhankelijk van (duurder wordende) olie uit instabiele landen.
Geplaatst: AutoVisie/Telegraaf, 2 maart 2011