Regen, wegwerkzaamheden en ongelukken kunnen tijdelijk files veroorzaken. Maar dat met name vrouwen over een lange periode hebben bijgedragen aan steeds meer files, is in wetenschappelijk onderzoek aangetoond.
In de jaren zestig werkte maar een klein deel van de vrouwen buitenshuis. In de leeftijdscategorie van 15 tot 65 jaar werkten minder dan de kwart van de vrouwen. Wanneer ze al een baan hadden, stopten de meeste vrouwen met het werken zodra ze trouwden. Het was immers gewoon dat de man voor het inkomen zorgde. Langzaam traden meer vrouwen tot de arbeidsmarkt. Rond 1970 had circa 30 procent van de vrouwen een baan. In dezelfde tijd kende ons land nog niet veel dagelijkse files en de damesbromfiets was een bekend verschijnsel.
Vanaf de jaren tachtig nam de arbeidsparticipatie van vrouwen toe. Nadat zij eerst doorwerkten tot de geboorte van het eerste kind, besloten steeds meer vrouwen te blijven werken. Met name tussen 1985 en 2010 nam het aantal werkende vrouwen sterk toe. In 1985 werkte bijna 35 procent van de vrouwen. Momenteel geldt dat voor 70 procent van de vrouwen. Het traditionele gezin, met een kostwinnende man en een voltijdse huisvrouw is daardoor grotendeels vervangen door het tweeverdienersgezin.
De gestegen arbeidsparticipatie en toenemende welvaart leidden tot een hoger autobezit. In de jaren zeventig telde zestig procent van de huishoudens in ons land één auto. Het percentage huishoudens met twee auto’s was te verwaarlozen. Naarmate de arbeidsparticipatie van de vrouwen steeg, nam ook het bezit van een tweede auto toe. Midden jaren tachtig telde nog geen 10 procent van de huishoudens een tweede auto, momenteel ligt dat op ruim een kwart van de huishoudens. In veel Nederlandse huishoudens vertrekken beide partners ’s morgens met de auto naar het werk.
Uit onderzoek blijkt dat de groei van het woon-werkverkeer vanaf de jaren tachtig grotendeels werd veroorzaakt door het toenemend aantal werkende vrouwen. En het stijgende woon-werkverkeer was in belangrijke mate verantwoordelijk voor de groei van de files in de ochtend en avond. De kosten van de files liepen op van circa 300 miljoen euro in 1980 tot ruim 3 miljard euro in 2008. Hierdoor moest de infrastructuur worden uitgebreid. Het streven naar grotere arbeidsparticipatie van vrouwen, heeft zodoende geleid tot meer woon-werkverkeer en een grotere fileproblematiek.
Geplaatst: AutoVisie/Telegraaf, 15 juni 2011