De trage verbreiding van de auto in Nederland 1896 – 1939
(Dit boek is uitverkocht)
In 1896 werden de eerste auto’s in Nederland in gebruik genomen. Ruim veertig jaar later, in 1939 waren dat er bijna 100.000 stuks. Gemeten naar het bruto nationaal product per inwoner, behoorde Nederland in het interbellum tot de meest welvarende landen van Europa. Te verwachten was dat Nederland ook een hoge autodichtheid zou hebben. Dat was echter niet het geval. De verbreiding van de auto bleef achter. In het midden van de jaren dertig eindigde ons land ten opzichte van andere Europese landen op de negende plaats, achter landen zoals Frankrijk, Groot-Brittannië, België, Noorwegen, Zweden, Denemarken en Zwitserland. Door na te gaan wat de invloed is geweest van ondernemers, gebruikers en overheid op de verbreiding van de auto, wordt in dit proefschrift een verklaring gegeven voor de trage verbreiding daarvan in ons land. De jaren 1896-1939 zijn verdeeld in drie perioden en behandelen als eerste de invloed van de ontwikkeling van de auto en maatschappelijke factoren op de verbreiding van de auto. Vervolgens wordt er uitvoerig ingegaan op de invloed van de gebruikers, de (K)NAC, de ANWB, Nederlandse fabrieken en importeurs, de RAI en de overheid (met de regel- en belastingwetgeving en tot slot de verbetering en aanleg van wegen) of zij de verbreiding hebben gestimuleerd of belemmerd. Het is daardoor een gedetailleerd naslagwerk voor iedereen die geïnteresseerd is in de opkomst van de auto in Nederland.
Uitgever: De Bataafsche Leeuw.
Verschijningsdatum: juni 2007.
Boek: 480 pagina’s.
Boekbespreking:
Kennislink – “De auto is een groot succes en een cruciaal onderdeel in het functioneren van onze maatschappij. Toch verliep de introductie van de auto in Nederland niet zonder slag of stoot en bovendien stroever dan in andere landen. Vincent van der Vinne (Radboud Universiteit Nijmegen) schreef er een indrukwekkend proefschrift over.”