Herinnert u zich deze nog: Aegon, Baan, Fortis, KPNQwest en World Online? Ieder commentaar kan achterwege blijven. Maar kent u ook de volgende namen: Aston Martin, Bentley, Ferrari, Figoni & Falaschi, Gurney Nutting, Mercedes-Benz, Vignale en Zagato?
Techno Classica
Gister was ik bij de opening van de Techno Classica in Essen. Op 130.000 vierkante meter worden de mooiste en kostbaarste auto’s getoond. De bekendste handelaren in exclusieve oldtimers zijn daar aanwezig. De collecties die zij tonen trekken massaal de belangstelling van de liefhebbers van klassieke auto’s. De meeste oldtimers die er worden geëxposeerd, zijn in prijs te vergelijken met die van moderne nieuwe auto’s. Maar er stonden ook genoeg auto’s die de prijzen van de nieuwste Ferrari’s ver te boven gaan.
Aanbod van gerestaureerde 1960 Mercedes-Benz 300SL Roadster voor € 520.000
Eenmaal in waarde gedaald
Een belangrijk verschil tussen een nieuwe auto een een goede klassieke auto is dat de laatste niet gauw in waarde zal verminderen. In de afgelopen zestig jaar (!) heeft zich maar één periode voorgedaan waarin gedurende een aantal jaren de prijzen van klassieke auto’s scherp daalden. Maar dat was wel nadat deze in de voorgaande jaren tot astronomische hoogte waren gestegen. Die stijging was in de jaren tachtig, toen de prijzen van klassieke auto’s mede door de hoge koers van de Yen door de Japanse verzamelaars en beleggers was gestegen. Maar toen de Japanse economie begin jaren negentig in een recessie belande, spatte de zeepbel in de handel in klassieke auto’s uiteen. Er volgden toen enkele jaren waarin de prijzen fors daalden.
Contrast met aandelen
De koers van aandelen staat hiermee in schril contrast. Want hoe vaak is in de afgelopen zestig jaar de beurs niet omhoog gegaan en ging deze vervolgens weer met een klap naar beneden? Je zult in het jaar 2000 maar in aandelen hebben belegd, grote kans dat het geïnvesteerde kapitaal met de helft is verminderd. Mij ontbreekt hier de ruimte om dieper op deze materie in te gaan, maar veel goede klassiekers van de hierboven genoemde automerken en carrosseriebedrijven zijn sinds het jaar 2000 minimaal in waarde verdubbeld. Sommige modellen zijn meer dan vier maal in waarde gestegen. Over drie decennia zijn veel auto’s in waarde vertienvoudigd, enkele zijn zelfs 50 maal duurder geworden.
De beurs in Essen geeft zodoende niet alleen een kijk op de auto’s die te koop worden aangeboden. De vraagprijzen weerspiegelen ook het resultaat van de prijsontwikkeling van klassieke auto’s in de afgelopen jaren. En misschien dat sommige bezoekers zullen terugdenken aan de auto die ze jaren terug hadden kunnen kopen, maar die dat toen toch niet hebben gedaan.
Geplaatst: AutoVisie/Telegraaf, 31 maart 2011.