De VVD is één van de weinige politieke partijen die in het verkiezingsprogramma de olievoorziening expliciet noemt. Dit omdat olie schaarser en steeds duurder wordt en omdat de VVD minder afhankelijk wil worden van het buitenland. De verkiezingsleus van de VVD is: Niet doorschuiven, maar aanpakken. De partij zegt tevens nu maatregelen te willen nemen en daarbij ‘impopulaire’ maatregelen niet uit de weg te zullen gaan. Klopt dat?
De zorgen die de VVD uit zijn terecht. In 1998 importeerde ons land 839.000 vaten olie per dag. Brent kostte toen gemiddeld 12,72 dollar per vat of omgerekend gemiddeld 11,35 euro. In dat jaar kostte de invoer van olie ons ruim 5,1 miljard euro. In 2011 importeerden we ruim 1 miljoen vaten per dag. Brent kostte in 2011 gemiddeld 111,26 dollar per vat of omgerekend gemiddeld 79,92 euro. In 2011 gaven we bijna 33 miljard euro uit aan de invoer van aardolie. In dertien jaar tijd steeg onze uitgave van 5,1 miljard naar bijna 33 miljard euro. In de komende jaren wordt een verder oplopende olieprijs verwacht, waardoor we steeds meer aan Rusland en de Arabische landen zullen moeten betalen. De oplopende uitgaven aan olie gaan onder meer ten koste van bestedingen en investeringen in eigen land.
Eind augustus verschijnt het definitieve verkiezingsprogramma, maar onderstaande punten zullen wellicht niet gewijzigd worden. Om minder afhankelijk van olie en instabiele olieproducerende regio’s te worden, wil de VVD inzetten op verschillende energiebronnen (pagina 18). De overgang naar hernieuwbare energie ziet de VVD als dé kans om nieuwe economische activiteiten te ontwikkelen en als land een koppositie te verwerven op het gebied van kennis en innovatie. Vervolgens roemt de VVD de aankoop van zonnecollectoren door particulieren (afkomstig uit China). Daarnaast is de VVD ook voorstander van kernenergie. De elektrische stroom van zonnecollectoren en kernenergie is echter geen alternatief voor aardolie. We hebben namelijk in ons land geen aardoliegestookte electriciteitscentrales.
Ruim tweederde van de aardolie die wij dagelijks importeren is bestemd voor de transportsector. Wanneer het doel van de VVD is onze economie minder afhankelijk te maken van de duurder wordende aardolie uit het buitenland, met welke middelen wil de VVD dat dan bereiken? Dat wordt niet duidelijk (pagina 34 tot en met 36). Terwijl Europese luchtvaartmaatschappijen nu al lijden onder de hoge brandstofkosten en het vrachtvervoer door de lucht afneemt, wil de VVD dat Schiphol (het luchtverkeer) blijft groeien. In plaats met ‘impopulaire’ maatregelen te komen die de olieafhankelijkheid van het autoverkeer verminderen, komt de VVD met ‘populaire’ voorstellen gericht op het faciliteren van het autoverkeer. Welk economisch doel heeft de verhoging van de maximumsnelheid? Met die verhoging wordt niet minder aardolie verbruikt, maar juist meer. Volgens het PBL zal afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding en invoering van kilometerheffing de automobiliteit (en daarmee het aardolieverbruik) doen verminderen. (8) De VVD is tegen beide maatregelen.
Geen enkel voorstel van de VVD zal onze afhankelijkheid van de schaarser wordende olie of het gebruik daarvan verminderen. In de eerste vijf maanden van dit jaar gaven we ruim 17,5 miljard euro aan aardolie uit. Dat is 4,6 miljard euro méér dan in de eerste vijf maanden van vorig jaar. De kapitaalstroom van ons land naar Rusland en de Arabische landen neemt onverminderd toe. Durft de VVD dit werkelijk met impopulaire maatregelen aan te pakken of schuift zij de olieproblematiek door?
Volgende week GroenLinks
Geplaatst: AutoVisie/Telegraaf, 6 augustus 2012