Bijna dagelijks wordt geschreven over de stijgende olieprijs en de oplopende kosten van benzine en diesel. Een week geleden werd in de Tweede Kamer een motie aangenomen waarin aangedrongen werd op een onderzoek naar de stijgende brandstofkosten. Deze zinloze motie werd door de PVV en de PvdA ingediend, terwijl de uitkomst al duidelijk is. Een groot deel van de prijs wordt bepaald door de overheid, die BTW en accijnzen heft. Daarnaast maakt natuurlijk ook de oplopende olieprijs benzine duurder. Sinds september 2008 is de prijs van een vat Brent olie met circa 40 procent gestegen. De Bovag pleit daarom voor een verlaging van de belastingdruk op brandstoffen.
Maar zijn de brandstofkosten werkelijk zo abnormaal hoog? Wel nee. Tijdens de oliecrisis van 1973 en 1979 waren de brandstofkosten naar verhouding veel hoger. En ook toen was hierover veel ophef. In 1973 schreef Nico de Jong in AutoVisie dat de benzineprijs buitensporig duur dreigde te worden. En ook in die periode was er veel kritiek op de hoogte van de belastingen en op de winsten van de oliemaatschappijen. In de jaren tachtig en negentig daalde de olieprijs. We zijn vanaf die jaren gewend geraakt aan relatief lage prijzen. En nu de prijzen omhoog gaan, merken we ineens dat het ook anders kan.
Niet de prijs van benzine aan de pomp is van belang, maar de brandstofkosten in relatie tot het inkomen. In december 1973 kostte een liter benzine 0,45 eurocent. Veel verkochte auto’s van bijvoorbeeld Ford, Opel en Volkswagen hadden een gemiddeld verbruik van 1 op 12. Gemiddeld reed men in die tijd 16.000 km op jaarbasis, 1333 km per maand. De kosten van de 111 liter brandstof in december 1973 bedroegen 50 euro. Het bruto modaal jaarinkomen was 7940 euro en 660 per maand. Daarmee kwamen de brandstofkosten uit op 7,5 procent van het bruto modaal maandinkomen.
Uitgaande van een benzineprijs van 1,70 per liter, eenzelfde jaar kilometrage en een gemiddeld brandstofgebruik van 1 op 16, is men 142 euro in de maand kwijt. Dat is 5,2 procent van het huidig bruto modaal maandinkomen. Rijdend met een zuiniger auto, komt men ruim onder de 5 procent uit.
Om net als in december 1973 maar liefst 7,5 procent van het huidig maandinkomen aan benzine te besteden, zou de benzineprijs moeten stijgen tot minimaal € 2,48!
Geplaatst: AutoVisie/Telegraaf, 23 februari 2011