Vanaf het midden van de jaren negentig zijn de prijzen van klassieke auto’s gestaag aan het stijgen. De laatste jaren stijgen de prijzen heel snel en dat begint steeds meer op te vallen. Ook in 2013 was dat het geval.
In één van mijn allereerste columns voor AutoVisie, in maart 2011, besteedde ik aandacht aan de prijsstijging van klassieke auto’s. Wie toen een aantal jaren eerder bijvoorbeeld een Aston Martin uit de jaren vijftig of zestig had aangeschaft, had de waarde van zijn auto minimaal zien verdubbelen. Wie in maart 2011 een dergelijke auto had gekocht, had nu eveneens de waarde van zijn aankoop kunnen zien vermeerderen. Dit geldt voor veel klassieke auto’s (maar niet allemaal). Ook in het afgelopen jaar hebben de veilingen van bijvoorbeeld Artcurial, Bonhams en RM Auctions verrassende resultaten laten zien. Het voert natuurlijk veel te ver om hierop gedetailleerd in te gaan. Daarom zal ik me beperken tot de hoofdlijnen.
Tien jaar geleden, in 2004, werden slechts 16 auto’s voor meer dan een miljoen dollar geveild. Dat zijn er ‘slechts’ 16, omdat in 2011 ruim 60 auto’s voor meer dan een miljoen dollar werden geveild. Om in 2011 in de toptien van duurste auto’s te staan, moest een klassiekers voor meer dan 4,2 miljoen dollar op een veiling worden verkocht. De totale waarde van de toptien bedroeg 69,5 miljoen dollar. In 2012 moest een klassieker voor minimaal 6,2 miljoen dollar worden verkocht om in de toptien te worden opgenomen. De toptien kostte toen gezamenlijk 85,7 miljoen dollar. In totaal werden er in dat jaar 110 auto’s voor meer dan een miljoen dollar geveild. De tendensen werden vorig jaar voortgezet. Om in de toptien te worden opgenomen, moest een auto in 2013 voor minimaal 8,2 miljoen dollar worden geveild. Aan de toptien was gezamenlijk maar liefst 133 miljoen dollar uitgegeven. Tot slot werden in 2013 meer dan 180 auto’s boven een miljoen dollar op veilingen verkocht.
Het is afwachten wat het nieuwe jaar gaat brengen, maar het lijkt dat aan de prijsstijging nog geen eind is gekomen. Tot nu toe zijn in de eerste twee maanden 48 auto’s boven een miljoen dollar geveild, waaronder die van het merk Mercedes-Benz. In 2013 werden door de grote veilinghuizen twaalf auto’s van het type Mercedes-Benz 300SL Gullwing geveild. In de eerste twee maanden van dit jaar waren dat er zes en inmiddels is het record van vorig jaar gesneuveld. Bij Barrett-Jackson werd een auto voor ruim 2 miljoen dollar verkocht. In de eerste twee maanden van dit jaar werden ook zes Roadsters geveild en de duurste daarvan bracht ruim 1,4 miljoen dollar op. Daarmee hield het hoogste bedrag van vorig jaar stand. Eén van de veertien geveilde auto’s werd vorig jaar werd namelijk voor ruim 1,6 miljoen dollar geveild (200.000 dollar meer). Daar staat tegenover dat de goedkoopste 300SL Roadster vorig voor 770.000 dollar werd geveild. Dit jaar werd de goedkoopste Roadster van tot nu toe voor net geen miljoen dollar geveild. In maart vinden twee grote veilingen in de Verenigde Staten plaats, waarbij wederom auto’s van beide typen aan bod komen. We houden u daarvan op de hoogte.