Duurzaamheid is onder bedrijven populair, bijvoorbeeld wanneer men het imago wil ‘vergroenen’. Ook de KLM draagt een (kiezel)steentje bij aan vermindering van de CO2-uitstoot. De luchtvaartmaatschappij wil vanaf het najaar van 2011 circa 200 vluchten van Amsterdam naar Parijs op biobrandstof uitvoeren.
Al enkele malen hebben instellingen, zoals ECN en de Landbouwuniversiteit Wageningen, onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van biobrandstof in het wegverkeer. Het bleek dat, wanneer in Nederland een groot deel van het wagenpark volledig op biobrandstof zou gaan rijden, er meer grond nodig is om gewassen op te verbouwen dan ons land groot is. Import van biomassa uit het buitenland stuit op andere bezwaren. Bovendien willen behalve Nederland, ook landen zoals Duitsland, Frankrijk en Engeland het grote wagenpark voor een deel op biobrandstof laten rijden. Het is zodoende geen wonder dat er vraagtekens worden gezet bij de haalbaarheid en wenselijkheid van grootschalige toepassing van biobrandstof in het wegverkeer.
Terwijl auto’s ook nog elektrisch kunnen worden aangedreven, zijn vliegtuigen afhankelijk van vloeibare brandstof. Waarom zou de toepassing van biobrandstof in de luchtvaart meer succesvol kunnen zijn dan de toepassing van biobrandstof in het wegverkeer? Bovendien is de KLM niet de enige luchtvaartmaatschappij die vliegtuigen op biobrandstof (zoals gemaakt van oud frituurvet) wil laten vliegen.
In Engeland verscheen een bericht over de haalbaarheid van biobrandstof in de luchtvaart. Met een Boeing 757 is het mogelijk om ruim 230 vakantiegangers van Londen naar het eiland Lanzarote te vervoeren, waarbij de helft van de brandstof afkomstig is van oud frituurvet. Maar wanneer die ruim 230 passagiers hieraan zelf willen bijdragen, dan moeten zij omgerekend honderd jaar lang al hun frituurvet bewaren om die ene vlucht mogelijk te maken. Voor de Engelsen betekent duurzaam vliegen of veel meer ‘fish and chips’ eten, of eens in de drie generaties een vakantiereisje boeken. Dat roept vragen op ten aanzien van de duurzame ambitie van de KLM: Hoeveel patat wilt u elke week eten om de KLM van voldoende biobrandstof te voorzien?
Geplaatst: AutoVisie/Telegraaf, 3 mei 2012