Wat de één eerlijk vindt, kan een ander als oneerlijk ervaren. Het hangt er van af aan welke kant van de scheidslijn je staat. De PvdA wil het autorijden eerlijker maken. Wellicht dus dat er iemand is die hiervan de rekening betaalt.
Volgens de PvdA verkiezingsprogramma moeten de kosten van het autorijden veel eerlijker worden betaald (pagina 52). De partij wil, net als veel andere partijen, betalen naar gebruik in plaats van naar bezit. Ter illustratie noemt de PvdA twee voorbeelden. Nu betaalt oma die nog geen 1.000 kilometer per jaar rijdt volgens de PvdA evenveel motorrijtuigenbelasting als de leaserijder die 50.000 kilometer per jaar maakt. Dat vindt de partij oneerlijk. Daarom zet de PvdA in op een eerlijke prijs per kilometer.
Wat is een eerlijke prijs per kilometer? Is dat 2 of 20 eurocent per kilometer? Dat kan nog al wat uitmaken of een nieuw systeem als eerlijk wordt ervaren of niet. Wat de PvdA onder een eerlijke prijs per kilometer verstaat wordt niet vermeld.
Of het voorbeeld echt zo oneerlijks is, daarover valt te discussiëren. Stel oma beschikt over een auto die 50 euro per maand aan motorrijtuigenbelasting kost. Bij een verbruik van 1 op 15 en 1000 kilometer per jaar verbruikt oma 66 liter brandstof. Jaarlijks betaalt oma dan circa 66 euro aan brandstofaccijnzen.
Stel de leaserijder/leasemaatschappij heeft eenzelfde auto in gebruik. De motorrijtuigenbelasting verschilt dan niet, wel de uitgaven aan brandstofaccijnzen. Bij 50.000 kilometer per jaar wordt dan circa 3.300 euro aan accijnzen betaald, ruim 3.200 euro meer dan oma. Veel leaseauto’s worden na drie jaar vervangen door nieuwe, waarna men opnieuw BPM en BTW aan de fiscus moet afdragen. Oma rijdt niet veel en zal wellicht wat langer met de auto doen. Haar kosten aan BPM en BTW liggen dan veel lager.
Wanneer oma in het huidig systeem naar de opvatting van de PvdA teveel belasting betaalt dan zal een lagere BPM weinig uithalen. Daarvoor koopt zij te weinig nieuwe auto’s. De leaserijder/leasemaatschappij zal daar veel meer profijt hebben, zeker naar mate dit auto’s in het hogere marktsegment betreffen. Hoe duurder de nieuwe auto, des te meer voordeel. Een lagere maandelijkse motorrijtuigenbelasting maakt het stelsel ook niet veel eerlijker voor oma. Verlaging van de motorrijtuigenbelasting geeft namelijk hetzelfde voordeel aan zowel oma als de leaserijder. Het eerlijke gevoel kan zodoende alleen met een hoge heffing per gereden kilometer worden gerealiseerd. In dat geval zal oma, die jaarlijks veel minder rijdt, niet veel kwijt zijn aan kilometerheffing, de leaserijder/leasemaatschappij des te meer. Maar daar schiet Jan modaal weinig mee op. Want die rijdt veelal in een gebruikte auto en heeft daardoor weinig voordeel van een lagere BPM en rijdt veel meer dan oma. Zal hij, net als de PvdA, betalen per kilometer ook eerlijker vinden?
Volgende week de VVD
Geplaatst: 30 juli 2012, Telegraaf