Als het aan Wilders ligt dan betalen we straks minder voor de brandstof, kunnen we nog harder rijden, krijgen we minder snel een bekeuring wegens te hard rijden en ligt er meer asfalt. Het lijkt wel een pretpakket voor de autoliefhebber.
Wilders wil goed openbaar vervoer (pagina 51 en 53). Geen enkele partij zegt voorstander te zijn van een slecht openbaar vervoer. Niemand zegt te streven naar treinen die niet op tijd lopen. Iedereen heeft het over goed openbaar vervoer. Wanneer daaraan geen doelen worden verbonden, is zoiets een open deur. Het gaat om de maatregelen die men zou willen nemen om het openbaar vervoer te verbeteren. De PVV zegt dat reizigers zelf wel uitmaken of zij met de auto of met het openbaar vervoer reizen. Volgens Wilders is daar geen sturing vanuit de overheid voor nodig, die hoeft niets te doen. Niets doen is gemakkelijk te realiseren. Maar waarom bezuinigt (pagina 118) Wilders vervolgens 2 miljard op het openbaar vervoer?
De PVV zal niet bezuinigen op de aanleg van wegen, maar hieraan juist meer uitgeven. De boodschap van de PVV klinkt wellicht leuk. Of dat ook gebeurt? Dat hangt onder meer af van het economisch klimaat in de komende jaren. Want in de jaren tachtig werd omwille van de economische situatie op de wegenbouw bezuinigd, ook al verklaarden partijen toen tot kort daarvoor dat niet te zullen doen. In de praktijk blijft het lastig uit te leggen: waarom moet er wel bezuinigd worden op bijvoorbeeld de uitkeringen en/of moeten de ziektekostenpremies omhoog, en moeten de miljarden die bestemd zijn voor de wegenbouw worden ontzien. In het verleden werden projecten daarom meestal vertraagd of uitgesteld. In de komende jaren zal het niet veel anders zijn.
Dat Wilders het ‘kwartje van Kok’ zal teruggeven, klinkt bekend in de oren. Hij belooft dat al vele jaren. Maar toen hij aan tafel zat bij de vorming van het vorige kabinet, liet hij deze wens vallen. In maart 2011 kwam het ‘kwartje’ wederom in een Kameroverleg ter sprake. De PVV verklaarde toen dat de overheid moest bezuinigen omdat er een economische crisis heerste. Daarom was er geen geld om de accijnzen te verlagen en wilde de PVV het ‘kwartje’ niet teruggeven. Kennelijk heeft de overheid volgens Wilders nu wel voldoende geld om de automobilist een plezier te doen. Vorig jaar werd 5.589 miljoen liter benzine, 7.687 miljoen liter diesel en 568 liter LPG verkocht. De PVV wil een accijnsverlaging van 0,12 op een liter benzine of diesel en 0,06 op een liter LPG. Daarmee beloofd Wilders een belastingverlaging van ruim 1,6 miljard euro per jaar. Als gedoogpartij wilde de PVV het ‘kwartje’ zelf niet teruggeven, zal het als oppositiepartij hierin wel slagen?
Waar dat kan wil de PVV de maximumsnelheid verhogen tot 140 km/h. Daarnaast moet ook de flitsmarge worden verruimd (pagina 53), zodat hardrijders minder snel op de bon kunnen worden geslingerd. Terwijl de PVV ook wil dat de politie voortaan daadkrachtiger optreed en harder zal straffen (pagina 30 en 31), wordt voor de hard rijdende automobilist een uitzondering gemaakt. Als het aan Wilders ligt kunnen automobilisten straks 150 km/u rijden, zonder een bekeuring te krijgen. Harder rijden leidt tot meer gebruik van brandstof. Welk probleem lost Wilders met de verdere verhoging van de snelheid op, te weinig inkomsten voor de Arabieren? Geen enkele andere partij wil de snelheid verder verhogen. De PVV had net zo goed afschaffing van de maximumsnelheid kunnen beloven. Ook dat zullen kiezers leuk vinden.
Volgende week de SP
Geplaatst: AutoVisie/Telegraaf, 3 september 2012