Een paar jaar geleden bestond het Italiaanse merk Ferrari zestig jaar. Deze zomer is het zestig jaar geleden dat de eerste Ferrari in ons land op kenteken werd gezet. De auto werd gekocht door de destijds bekende industrieel en autocoureur Eddie Hertzberger.
Eddie Hertzberger was een liefhebber van sportwagens. De Ferrari die Eddie Hertzberger in 1952 kocht was zodoende niet zijn eerste bijzondere auto. In oktober 1930 kocht hij bijvoorbeeld een Bentley 4,5 liter 2/3 persoons boattail van Gurney Nutting. Meest bijzonder aan deze auto was dat het één van de vijftig exemplaren was die uitgerust was met een compressor: een blower Bentley. Daarnaast was hij ook in bezit geweest van een Aston Martin Speed Model en een zeldzame MG K3. Met zijn auto’s nam hij deel aan wedstrijden, zoals de Mille Miglia en 24 uren van Le Mans.
In het voorjaar van 1952 bestelde Eddie Hertzberger een nieuwe Ferrari 212 Inter coupé met een carrosserie van Ghia, ook wel Export Lungo Ghia Berlinetta genoemd. De auto had het chassisnummer 0225EL. Zijn Ferrari werd vermoedelijk eind juni, begin juli afgeleverd. Hoewel hij zijn vrouw Eleonore bij het huwelijk in 1939 had beloofd nooit meer aan autoraces deel te zullen nemen, deed hij dat in 1954 nog eenmaal. In dat jaar werd de eerste sportwagenrace van de Nederlandse Autorensport Vereniging (NAV) op Zandvoort georganiseerd en verscheen Eddie Hertzberger met zijn Ferrari 212 aan de startlijn. Hij won de wedstrijd in de klasse boven de twee liter.
De eerste Ferrari in Nederland van Eddie Hertzberger, een Ferrari 212. Deze auto bestaat nog steeds.
Ofschoon Eddie Hertzberger de eerste Nederlandse eigenaar van een Ferrari was, werd lange tijd aangenomen dat Prins Bernhard die eer had. Maar dat is niet correct. Prins Bernhard kocht in 1953, een twee jaar oude Ferrari 212 Inter coupé met een carrosserie van Vignale, afkomstig uit België (chassis nummer 0139E).
De eerste Ferrari 212 van Prins Bernhard. Deze auto is ‘verdwenen’.
Niet veel later reed hij met deze auto naar de fabriek in Italië. Hij keerde terug met een nieuwe Ferrari 212 Inter coupé van Pininfarina. De oude Vignale verdween en de nieuwe auto werd voorzien van het oude chassisnummer. Omdat deze nieuwe Ferrari voorzien was van het oude chassisnummer, voorkwam Prins Bernhard dat hij invoerrecht en weeldebelasting (nu BPM) over de aankoop moest betalen. Dat scheelde ongeveer de helft van het aankoopbedrag (of in die tijd bijna 8 maal een bruto modaal jaarinkomen).
De tweede Ferrari 212 van Prins Bernhard, waarmee hij belastingen ontdook. Deze auto bestaat nog steeds.
Ook zijn derde Ferrari, een 250 GT Europa van Pininfarina, kreeg later hetzelfde chassisnummer 0139E. Daarmee ontdook Prins Bernhard opnieuw de aankoopbelastingen.
De derde Ferrari van Prins Bernhard waarmee hij opnieuw fraudeerde, een 250 GT Europa. Ook deze auto bestaat nog steeds.
Tijdens een ontmoeting tussen Eleonore Hertzberger en Prins Bernhard, zei de laatste dat hij eenzelfde auto had als haar man, maar er wel aanzienlijk minder voor had betaald. Eddie Hertzberger had namelijk wel het volle pond voor zijn nieuwe auto betaald. In tegenstelling tot Prins Bernhard bleef Eddie Hertzberger het Italiaanse merk niet trouw. Midden jaren vijftig kocht hij een nieuwe Mercedes-Benz 300SL ‘gullwing’. Momenteel telt ons land naar schatting zo’n 1.500 auto’s van Ferrari, waaronder veel klassieke exemplaren.
Beide vroege Nederlandse 212 Ferrari’s, op de eerste van Prins Bernhard na, bestaan nog steeds. De auto van Eddie Hertzberger was in 1988 te zien op een tentoonstelling van 40 jaar Ferrari bij het Autotron Rosmalen. De tweede auto van Prins Bernhard keerde een paar jaar geleden terug uit de Verenigde Staten naar Nederland. Deze Ferrari was onder andere te zien tijdens een expositie op Het Loo in 2009.
Geplaatst AutoVisie/Telegraaf 8 maart 2012, foto’s en onderschriften van latere datum